Followers

Friday, August 23, 2013

Nostalgia Jemput Kurma!

Semasa baru-baru kahwin dulu, suamiku meminta aku buatkan untuknya Jemput-jemput Kurma, terbeliak mataku mendengarnya kerana tak pernah buat dan tak tahu macam mana nak membuatnya. 
Dia cakap mudah je, campur tepung dengan kurma kemudian goreng, dah jadi jemput-jemput,,hehe..

Aku cuba buat beberapa kali dan selalu kena komplen,,dia kata aku buat tak sedap macam arwah neneknya buat!!
Alahai,,inilah yang lomah ni,,mana boleh compare dengan orang dolu-dolu kaaan,,,mereka dah mahir...

Aku tanya mengapa dia suka jemput kurma, sedangkan banyak lagi jemput-jemput lain yang lebih sedap.
Part inilah yang membuatkan dia bercerita tentang arwah neneknya dan aku mula memahami mengapa ia melekat di hati suamiku.
Arwah neneknya selalu membuat jemput kurma untuknya bila dia lapar,, kadang-kadang hari larut malam pun arwah buatkan juga bila dia minta. Bila pergi rumah neneknya dia dah sinonim dengan jemput kurma.

Patutlah bila suamiku meminta aku buatkan jemput-jemput kurma, beria-ia dia meminta dan merengek-rengek, kalah budak kecik!.huhuhuhu!!! Dan aku pun cepat-cepatlah buatkan sebab dah tau kalau tak buat nanti sekejap lagi dia akan minta lagi,,,! agaknya suatu hari nanti jika salah seorang di antara kami pergi menyahut seruan Ilahi mungkin jemput kurma adalah salah satu nostalgia kami yang kekal abadi..



Aku tak pernah pandai buat jemput-jemput kurma tapi selalu diminta membuatnya!



Dan belum sempat masak yang dalam kuali , yang dihidangkan dah pun licin!!



Lagi satu yang membuat aku rasa hairan ialah anak-anakku juga turut gemar dengan Jemput Kurma ni, macam berpakat pula diorang ni kan..padahal takdelah sedap mana pun.

Resipi Jemput Kurma
1/2 kotak kurma
2 cawan tepung gandum
1 camca besar gula
secubit garam
air secukupnya


Dah bancuh, goreng,,hehehe,,siap!

No comments:

Post a Comment